loading...
کمیاب فان
تبلیغات

http://up.sarayanmusic.ir/up/sarayanmusic/Documents/baner-sarayanmusic2.gif

مدیر سایت بازدید : 89 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

وی با بیان این که تمام شاخص‌های علمی که به ذهن می‌رسد در این موسسه طراحی شده است، گفت: افرادی که به عنوان دانشمند در این سایت معرفی می‌شوند در واقع توانسته‌اند به جمع یک درصد اول تولیدکننده علم دنیا در رشته خود برسند و همچنین مجلات و کشورها نیز برای ورود به این لیست باید در 50 درصد اول دنیا قرار گیرند.

 

تولیدات علمی کشور در دوره زمانی سه هفته سال 2013 بیش ازکل تولیدات قبل از انقلاب اسلامی

 

گنجعلی با اشاره به رشد کشورایران پس از انقلاب گفت: به عنوان نمونه میزان تولیدات علمی کشور ما در طول زمانی سه هفته در سال 2013 بیش ازکل تولیدات علمی قبل از انقلاب اسلامی است اما با این وجود برای دستیابی به اهداف تعیین شده در افق‌ 1404 باید بیش ازاین تلاش کرد.

 

به گفته وی، در حال حاضر کشور ایران 1.2 درصد مقالات دنیا را تولید می‌کند و در سطح متوسط دنیا قرار دارد و بالاترین رشد در جهان متعلق به عربستان سعودی است به نحوی که در سال 2012 دارای رشد 33 درصدی بوده است. همچنین ترکیه با اختلاف معناداری در بیشتر رشته‌ها از ما جلوترsj.

 

جایگاه برتر ایران در دو رشته شیمی و مهندسی در منطقه

 

استاد شیمی دانشگاه تهران با بیان این که ایران در دو رشته شیمی و مهندسی جایگاه خوبی را در منطقه دارا است، گفت: در رشته شیمی طی یکی دو سال اخیر جایگاه اول منطقه را دارا هستیم و حتی از رژیم صهیونیستی و کشور ترکیه نیز جلوتر هستیم و در مهندسی هم از ترکیه پیشی گرفته‌ایم.

 

گنجعلی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جایگاه پزشکی در رتبه‌بندی‌ها ابراز عقیده کرد: پزشکی کشور ایران با آنچه که انعکاسش را در رادیو و تلویزیون می‌بینیم متفاوت است. در خیلی از کشورها رتبه پزشکی در جایگاه اول است اما در کشور ما، پزشکی در جایگاه سوم قرار دارد.

 

ارجاعات علمی ترکیه در حوزه پزشکی از کل ارجاعات علمی ایران در همه رشته‌ها بالاتر است

 

وی با بیان این مثال که کل ارجاعات علمی پزشکی کشور ترکیه از کل ارجاعات علمی کشور ما در همه رشته‌ها بالاتر است، تصریح کرد: پزشکان ایرانی پس از دریافت مدرک وارد بازار کار می‌شوند و کمتر به تولیدات علمی می‌پردازند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از پزشکی ما مربوط به درمان است در صورتی که کار اصلی پزشکی باید پیشگیری باشد.

 

به گفته‌ وی در رشته شیمی تجزیه، کشور ایران در وضعیت خوبی قرار دارد و در مابقی رشته‌ها جایگاه متوسطی را داراست و همچنین از نظر پزشکی دارای جایگاه چهل و یکم در دنیا است.

 

رییس پردیس علوم دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با اشاره به رتبه بندی موسسه ISI در 22 رشته گفت: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در 11 گروه جزو یک درصد اول دنیا قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: دانشگاه تهران به ترتیب در رشته‌های شیمی، مهندسی مواد، بیولوژی، بیوشیمی، علوم جانوری و گیاهی، پزشکی، علوم کشاورزی، محیط زیست، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی و تمام رشته‌ها در یازده دسته‌بندی ذکر شده قرار دارند.

 

گنجعلی ادامه داد: بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس با هفت رشته به ترتیب در رشته‌های شیمی، مهندسی، پزشکی، علوم مواد، کشاورزی، علوم حیوانی و گیاهی و کل رشته‌ها در رتبه دوم قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: بعد از دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس سه دانشگاه دیگر در پنج رشته توانسته‌اند جزو یک درصد اول دنیا قرار گیرند که طی آن دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌های شیمی، مهندسی، فیزیک، علوم مواد و تمام رشته‌ها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته‌های مهندسی، شیمی، علوم مواد، علوم کامپیوتر و کل رشته‌ها و دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته‌های پزشکی(بالینی)، شیمی، داروسازی و سم‌شناسی، علوم اجتماعی و کل رشته‌ها در این رتبه‌بندی جای گرفته‌اند.

 

گنجعلی با بیان این که دانشگاه تهران در سال 2009 در سه رشته‌ی شیمی، مهندسی و کل رشته‌ها جزو یک درصد اول دنیا قرار گرفته است اما در حال حاضر این دانشگاه در 11 رشته جزو یک درصد دنیا توسط موسسه ISI قرار گرفته است.

 

به گفته این استاد دانشگاه ما در کشور دارای 23 دانشگاه هستیم که حداقل در یک رشته جزو یک درصد اول دنیا قرار دارند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه تولید علم در کشور ما به طور منطقی توزیع نشده است و پرونده اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که کمتر از 20 درصد آنها در طول 10 سال اخیر مقاله بین‌المللی چاپ کرده‌اند و از این 20 درصد تنها یک درصد بیش از 50 درصد تولید علم ایران را دارا می‌باشند. در واقع در هر دانشگاه چند عضو هیات علمی وجود دارد که جایگاه آن دانشگاه را از نظر رتبه‌بندی بالا می‌برد.

 

گنجعلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص آمار خروج نخبگان از کشور گفت: آمار فارغ‌التحصیلانی که از کشور ایران به خارج از کشور می‌روند در یک طرف قرار دارد و این که این افراد در خارج از کشور آیا دارای رتبه هستند نیز در طرف دیگر است و در این زمینه باید گفت که ممکن است که فارغ‌التحصیلان زیادی به خارج از کشور بروند اما آنهایی که در دنیا دارای رتبه هستند بیشتر در داخل کشور یافت می‌شوند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تبلیغات


کمیابhttp://up.sarayanmusic.ir/up/sarayanmusic/Documents/baner-sarayanmusic2.gif

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 227
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 997
  • بازدید کلی : 67,811
  • کدهای اختصاصی

    دریافت کد آمارگیر سایت